CEJN sørger for specialløsning til ABB

ABB Robotics er en førende global leverandør af industrielle robotter, modulære produktionssystemer og tjenester. De automatiserer processer ved hjælp af robotter og kontrolsystemer og har en lys fremtid forude, da brugen af robotter stiger hvert år. De producerer i øjeblikket (2015) 30.000 robotter på årsbasis, og målet er 100.000 i 2020. CEJN har fornøjelsen af at samarbejde med dette fremtidsorienterede firma som en af deres leverandører af tilpassede specialløsninger.

ABB er en verdensleder inden for kraft - og automationsteknologi. Med hovedkvarter i Zürich, Schweiz, beskæftiger virksomheden 140.000 mennesker og opererer i omkring 100 lande. ABB består af fem divisioner og ABB Robotics er en del af Discrete Motion division. CEJN mødes med Håkan Ahlgren, strategisk indkøber hos ABB Robotics, i Västerås Sverige, til en snak og en rundtur for at se hvordan vores specialfremstillede hydrauliske nipler fungerer.

ABB i samarbejde med CEJN

Det hele startede, da Håkan fik til opgave at finde en ny løsning til at udskifte deres eksisterende nippel. Omkring samme tid blev han kontaktet af CEJN, en virksomhed velkendt af Håkan for sit brede udvalg af produkter til trykluft. "CEJN er en vigtig aktør. Det var logisk at give dem mulighed for at udvikle en optimeret løsning for os" siger han. ABB Robotics ønskede en kortere nippel, der ville forbedre situationen i deres testceller. CEJN udviklede en specialløsning ved at raffinere en standardnippel for at imødekomme kundes behov. "Vi kiggede på designet og formåede at afkorte længden. Vi har også revideret forskellige parametre såsom låseanordningen for yderligere at optimere designet", siger Henric Karlsson, Key Account Manager hos CEJN Norden AB. Håkan Ahlgren er glad for samarbejdet med CEJN: "CEJN har bidraget til en omkostningseffektiv løsning, som er meget bedre end hvad deres konkurrenter kunne klare. Vi blev også tilbudt en låseanordning, der er mere stabil end hvad vi havde set før".

"Vi stiller høje krav til kvalitet, pris og leveringstid. CEJN opfylder alle disse krav.”

- Håkan Ahlgren

CEJN løsningen

I testcellerne hos ABB finder vi robotten og styreenheden, der er den egentlige hjerne. Ved test af en robot, pumpes den hydrauliske olie fra robotten ind i et eksternt system ved et tryk på 5-10 bar til filtrering og partikelmåling. Det er på dette vigtige tilslutningspunkt, at vi finder den skræddersyede CEJN nippel, der forbinder det eksterne system med robotten. Efter at have testet robotten, frakobles det eksterne system og CEJN niplen forsegler det interne hydrauliske system i robotten, hvilket holder systemet rent. Ifølge ABB fungerer produktet fint. "Når alt er stille fra produktionslinjen, er alt i orden", siger Håkan med et smil.

ABB fremtid

Mange er vant til den orange ABB robot, som et stærkt varemærke. Men i disse særlige celler er robotten lysegrå. Når vi spørger hvorfor, giver Håkan os et glimt ind i fremtiden. "Tendensen går i retning af at skabe robotter, der integrerer mere og mere med mennesker, og den orange farve indikerer fare", forklarer han. Ved hjælp af vision, teknologi og trykfølsomme sensorer, har ABB taget et skridt ind i fremtiden, og den nye farve signalerer denne nye æra. "I fremtiden vil mennesker og robotter arbejde side om side uden nogen form for beskyttelse", siger Håkan. Den nye to-armede robot YUMI (you+me) er et eksempel herpå, og som navnet antyder, handler det om et samarbejde mellem mennesker og maskiner.

CEJN er glade for at være en del af denne spændende udvikling og ABB er tilfreds med at have CEJN som underleverandør. "Vi har valgt produkterne fra CEJN, fordi de tilfører værdi til vores produkt og er omkostningseffektive. Vi stiller høje krav til kvalitet, pris og leveringtid. CEJN opfylder alle disse krav", slutter Håkan.

Har du brug for en skræddersyet lynkoblingsløsning?

Over 60 års erfaring står til din rådighed. Kontakt vores ingeniører i dag for en gratis kravspecifikation.

Send din forespørgsel i dag