CEJN assisterer Scania med optimering

SCANIAs motor produktion i Södertälje Sverige er et imponerende område. Som besøgende bliver man straks ramt af den positive energi i form af samarbejde blandt personalet og det imponerende layout af fabrikken. Fabrikken i Södertälje har 9.000 medarbejdere involveret i produktionen, udviklingsafdeling, test og lakering af dieselmotorer for at nævne nogle. Denne avancerede kæde indebærer et CEJN produkt, som har gjort det daglige liv meget nemmere for SCANIA - vores specialdesignede "brændstof nippel", en teknisk løsning som er designet ud fra vores Non-Drip sortiment.

SCANIA som Globale virksomhed har en samlet arbejdsstyrke på 42.000 og er kendt for sine lastbiler og højtudviklet produktionskæde. Mængden er i øjeblikket på peak niveau, og ifølge SCANIA selv, en del af denne succes at gøre med rettidig tilpasning for at opfylde forskellige emissionskrav rundt i Europa. Ét eksempel EURO6. "Vi foretog store investeringer tidligt i processen og det betaler sig nu, vi er forberedt til fremtiden," forklarer Björn Davidsson og Sinisa Jakovljevic, proces teknikere hos SCANIA. Deres rolle er at planlægge fremtidige funktioner, supportere produktions enheder med udstyr og finde løsninger til at optimere produktionslinjen. Når der bliver snakket optimering, der kommer CEJN indcomes in.

CEJN spild-fri special
"Brændstof niplen". Den skræddersyede Non-Drip løsning fra CEJN, består af en han og en hun komponent, som har givet SCANIA en lækage-fri løsning i deres test units. "Brændstof niplen", som SCANIA kalder det, forbinder direkte til motorer i enheden og fungerer som den vigtigste tilslutningspunkt. SCANIA producerer 300 motorer om dagen, her er denne tilslutnings funktion meget vigtigt. "Med 90 motorer rullende gennem kæden kan vi simpelthen ikke acceptere lækage i test enhederne, der kan forsage skrid fare, snavs eller antænde ild. Det er derfor vi har valgt CEJN,"siger Björn.

Sinisa Jakovljevic & Björn Davidsson,
Procesteknikere, SCANIA

Derudover leverer brændstof niplen også yderligere positive takter, som SCANIA ikke forventede. At slippe af med alle luftlommer i brændstof systemet ved påfyldning af diesel,som  tidligere har været en tidskrævende opgave. På grund af non-drip funktionen af brændstoffet niplen er SCANIA nu i stand til at skabe vakuum i brændstofsystemet, som sikrer en hurtig og problemfri påfyldning. Det lukkede vakuum skaber også tilbage flow, der fremskynder processen. "Det sparer en masse tid og penge," udtaler Sinisa.

Udviklingssamarbejde. Partnerne begyndte at arbejde sammen i 2005 og siden er der foretaget nogen ændringer for at optimere "Brændstof niplen" endnu mere. "Vi er yderst tilfredse med produktet. Det overgår vores forventninger og er en besparelse for os," fortæller Björn. Men der er altid plads til forbedringer og partnerne er nu ved at udvikle nye optimerede versioner og størrelser af niplen. Et andet mål er at fremme og optimere på renseprocessen inde i koblingen.

"Som en teknisk partner det er yderst vigtigt at lytte til kunden for at finde nye måder at tilpasse design," siger Henric Karlsson, sælger hos CEJN Norden AB, og fortsætter, "Det er meget tilfredsstillende for CEJN at have været en del af sådan en forbedring for en kunde som SCANIA".